tiistai 26. marraskuuta 2013

Melkein kuin äidin halaus (Sekä haaste)

Olen huivien ystävä ja nämä viime vuosien tuubihuivi- ynnä muut huivivillitykset ovat olleet minulle kovasti mieleen. Neuloin kaksi vuotta sitten pari tuubihuivia ja virkkasin yhden pitsisen kolmiohuivin ja näistä rakkain ja ehdottomasti eniten käytössä ollein on ollut sinapinkeltainen virkattu pitsihuivi. Viikonloppuna kaivelin hyllyjä ja käteeni osui pellavan pala, jonka olin ostanut joskus käsityömessuilta äidilleni. Väri ei ollut ehkä ihan omimpia sävyjäni, mutta ajattelin sen sopivan hyvin farkkujen kanssa. Sitten kaivelin vielä toisesta hyllystä muita äidiltä jääneitä aarteita ja lopputuloksesta tulikin omasta mielestäni niin onnistunut, että sinapinkeltainen huivi saa nyt jäädä ansaitulle lomalle ja uusi, äidistä muistuttava huivi saa hyväillä kaulaani halauksen lailla tulevat kuukaudet.



Nämä huivissa olevat 73 virkattua kuviota (sekä parikymmentä muuta) on äidille aikoinaan virkannut joku kotikylämme ahkera virkkaajatäti. Erilaiset tähtöset, kukkaset ja hiutaleet koristivat aikoinaan kotimme yhtä tiettyä ikkunaa aina talviaikaan. Minä olen näillä ihanuuksilla koristellut mm. tyttöjen vaatteita, koristetyynyliinoja ja tietenkin joulukuusta. Ja aina niitä vaan riitti, mutta tämän huiviprojektin jälkeen niitä ei enää jäänyt kuin viisi kappaletta jäljelle!


Sitten haasteeseen. Sain 11 kysymystä -haasteen Pitsiä ja piikkilankaa-blogin Senjalta. Kiitos Senja tästä, onhan tämä ihan hauska juttu (tosin puoleen voisi vähentää nuo kysymykset ja asiat :D).

Haasteen säännöt: 

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Haastetun pitää vastata haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Uusien haastettujen pitää valita jälleen 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.

11 Asiaa minusta:


1. Rakastan kissoja
Olen kissaihminen henkeen ja vereen. Minulla on ollut kolme kissaa, tällä hetkellä ei kuitenkaan yhtään. Ehkä sitten kun lapset lentävät pesästä, saan taas oman kehräävän paijattavan. Siihenhän ei mene aikaa kuin noin 20 vuotta :).

2. Inhoan pölyjen pyyhkimistä
Se on kaikista hirvein kotityö, mitä voi olla. Olen inhonnut sitä lapsesta saakka.

3. Minulla on viherpeukalo keskellä kämmentä
Meillä ei ole kotona paljoakaan viherkasveja, koska suurin osa ostamistani/saamistani kasveista.. hmm.. niille tapahtuu jotakin! Suosinkin varsinkin kesällä paljon luonnonkukkakimppuja, joita lapset minulle ahkerasti poimivat.

4. Ajan vain automaattivaihteisella autolla
Tunnustan, meillä pitää olla automaattivaihteinen auto ihan vain minun takiani. Olen muutenkin autoilun suhteen hieman rajoittunut luonne. Minun pitää melko tarkkaan tutkia reitti, jos olen ajamassa jonnekin uuteen paikkaan, enkä missään nimessä hyppää auton rattiin ulkomailla.

5. Tykkään murretuista väreistä
Erityisesti omissa vaatteissani! Onko ihanampaa kuin ruskean ja oranssin eri sävyt, myös petrolinsinisestä ja sinapinkeltaisesta tykkään. Tykkään väreistä yleensäkin, meillä on melko vaalea sisustus, mutta piristettynä punaisen, ruskean ja oranssin erilaisilla sävyillä.

6. Kärsin pitkään hammaslääkärikammosta
Mutta en enää! Meidän kunnassamme on ihana hammashoitola ja siellä hyvä henkilökunta, joten viimeisen kymmenen vuoden aikana olen mennyt ihan mielelläni vuositarkastuksiin. Ja hampaat kiittää!

7. Minulla on korkea kipukynnys
Tämän olen kuullut useampaan kertaan mm. synnytyksissä ja muissa erilaisissa toimenpiteissä, joten kai se on uskottava.

8. Haluaisin oppia tekemään mosaiikkitöitä
Tämä on yksi käsityötaito, jota haluaisin kokeilla. Ihastelen hienoja mosaiikkitöitä!

9. Käännän sanoja mielessäni väärin päin
Eli siis Krista on atsirk jne. Tämä "taito" ihmetyttää alakoululaistamme, jota joudun välillä viihdyttämään tällä taidolla. Nuorena tämä saattoi jäädä minulle päälle ja kun tätä pelattiin Speden peleissä, olin aina valmiina tv:n edessä sanomaan sanat nopeammin kuin kilpailijat. Silloin olin ihan haka tässä lajissa. Nykyään minulla on onneksi muutakin tekemistä kuin käännellä sanoja mielessäni :)

10. Olen hulluna kankaisiin ja käsityötarvikkeisiin
No, tämä nyt ei varmaan mikään yllätys ollutkaan, lisäksi tykkään inspiroivista käsityökirjoista, joita on mukava selata nojatuolissa illan hämärtyessä.

11. Koti ja perhe ovat minulle tärkeintä.
Olen tavallisen ja "tylsän" arkielämän ystävä. Joskus on kiva saada luksusta arkeen, mutta elämä on hienoa ihan näinkin, rutiineineen, iloineen ja suruineen, 4 lapsesta kuuluvaan älämölöineen ja rauhallisine hetkineen illalla, jolloin voi istahtaa ukkokullan viereen sohvalle ja jakaa suklaalevyn puoliksi <3.


11 kysymystä minulle:

1. Kumpi herättää; kahvi vai tee?
Ei kumpikaan, vaan aamupalalla juodaan maitoa.

2. Mitä väriä ei missään nimessä löydy vaatekaapistasi?
Vaaleansinistä, en voisi kuvitellakaan laittavani mitään sen väristä päälleni.

3. Mikä on kotisi seuraava remonttikohde jos sellaista on?
Makuuhuoneesta uupuu vielä säilytysratkaisuja, joten sitä pitäisi suunnitella järkevämmäksi.

4. Elokuva jonka olet nähnyt enemmän kuin 2 kertaa?
Loma Roomassa, tykkään muutenkin ihan hirveästi Audrey Hepburnin elokuvista.

5. Mikä oli ensimmäinen blogi, jota aloit seurata/lukea säännöllisesti?
Mekkotehdasta, ihan ekasta postauksesta lähtien ja seuraan edelleen.

6. Mikä on lempiruokasi?
Tykkään kalasta ja kaalikääryleistä.

7. Ostatko sisustustuotteita verkkokaupoista?
Valitettavan harvoin, ehkä noin 5-10 kertaa olen ostanut.

8. Mikä on bravuuri leivonnaisesi?
Apua, varmaan vaan ihan korvapuustit, nopsaan ainakin häviävät täällä kotona joidenkin suihin.

9. Paras tänä vuonna tapahtunut asia?
Kai se on tämän blogin aloittaminen, kun olin sitä jo reilut 2 vuotta miettinyt suurin piirtein joka päivä. Paljon muutakin ihanaa on tapahtunut.

10. Teetkö käsitöitä?
Olen ihan riippuvainen niistä, melkein joka ilta yritän edes pienen tuokion varata käsitöille (tai ainakin niiden suunnittelulle)

11. Odotatko joulua?
Joulun avulla tällainen kesäihminen selviää talvesta yli eli odotan!

11 kysymystä uusille haastetuille:

1. Lempiherkkusi?
2. Teatteri vai konsertti?
3. Mikä on suosikkipaikkasi kotona?
4. Mikä oli toiveammattisi lapsena?
5. Mikä on mukavin vuodenaika ja miksi?
6. Unelmien matkakohteesi?
7. Paras lukemasi kirja?
8. Mikä on kivointa bloggaamisessa?
9. Jos olisit eläin, niin mikä eläin olisit ja miksi?
10. Aiotko valmistaa jotakin itse pukinkonttiin?
11. Aiotko tehdä uuden vuoden lupauksen?

Olen todella tylsä ja haastan 11:n blogin sijasta nyt vain 2 eli :
Valkoinen talo tarinoi
 Tikkiäinen

Melko paljon on tainnut tämä haaste jo kiertääkin, tarttukaahan Eerika ja Terhi haasteeseen, jos aikaa ja mielenkiintoa riittää...

Ja muistakaahan Helmojen ja hepeneiden arvonta, vielä on aikaa osallistua! Nyt kiireesti nukkumaan.. Ja tervetuloa uudet lukijat!




6 kommenttia:

  1. Huivi on todella kaunis ja kauniita muistoja myös kätkee sisälleen. Arvokas! Mukava oli lukaista läpi vastauksesi:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Meinasin haastaa sinutkin, mutta huomasin arkistostasi, että sinut olikin jo haastettu aikaisemmin :)

      Poista
  2. Todella kaunis huivi! Virkatut kukkaset ja kuviot tekevät siitä kivan talvisen näköisen! Noita itsestään kertovia vastauksia on aina mukava lukea muitten blogeista. Kiitoksia haasteesta! Ite oon vaan ollut tosi huono noihin tarttumaan, mutta katotaan nyt saanko tälläkertaa aikaiseksi ;) Keksisinköhän edes noin paljon juttua itsestäni.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Eerika, tuo talvisuus minullakin oli mielessäni huivia tehdessä. Piti aluksi laittaa vain muutama kuvio sinne tänne, mutta taisin taas vähän innostua liikaa, kun piti koko huivi kiertää :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Se saa minut hymyilemään :) Thank you for your comment.